Blog : Krása krátkych hier

23.02.2012, 16:13, Pridal sa3xxx

Rozhodol som sa, že začnem písať extrémne nepravidelné blogy o stolových hrách. Hrávame ich a dosť často sa pri nich prihodí niečo zaujímavé, o čom mám chuť všelikomu rozprávať. A keďže toto čítate, tak stolovky zaujímajú aj vás. No čo viac nám dokopy chýba? :)

Prvý blog je o krátkych hrách, ktoré poslednú dobu hrávam najradšej. Pre mňa je krátka hra taká, ktorá sa dá odohrať do pol hodiny asi. Nie, že by som nemal dlhé hry rád (hral som aj World of warcraft, začiatok o šiestej večer, koniec za svitania), dokonca posledné týždne hrávame intenzívne Game of Thrones, ale krátke stolové hry majú jednú veľkú výhodu. Za jednu večernú session stíhame niekoľko rôznych hier. Alebo niekoľko krát tú istú hru. A tým získavajú niektoré hry špeciálne čaro. Skúsim teda vysvetliť, čo je podstatou tohto čara.

                                                            

Zdokonalovanie

To je podstatou napríklad deck - buildingových hier, ako Dominion, Rune Age alebo Ascension. V prvom rade sa hráči snažia odhaliť možné víťazné stratégie a následne ich zdokonalujú. Treba vydumať, ako hrať správne v Dominione stratégiu „záhrady“, ako hrať „čarodejnice“ atď. Keď sa už toto vyjasní, príde na radu otázka, ktorú z týchto výborných stratégií si vybrať. A táto otázka je v skutočnosti veľmi delikátna.

Uvediem príklad z našich hraní. V Dominione je už spomínaná stratégia založená na skupovaní čo najväčšieho počtu Záhrad ( Buy all the gardens!!! ). Tých je ale obmedzený počet. Ak hrajú štyria ľudia a túto stratégiu hrá len jeden z nich, skúpi ich dosť na to, aby určite vyhral. Ak ju hrajú dvaja, stále sa medzi sebou môžu pobiť o víťazstvo. Keďže sa ale o Záhrady musia deliť, šancu už majú aj hráči, čo ich nehrajú. A ak sa rozhodnú hrať záhrady traja ľudia, takmer určite vyhrá ten štvrtý, ktorý ich nehrá. No čo by ste hrali vy? :) Časté hranie tej istej hry teda prinieslo prvú zaujímavosť, evolúciu herných stratégií.

Herný folklór

Ďalší jav, ktorý sa objavuje až pri frekventovanejšom hrávaní hry je vznik istých vzorov správania. Najlepšie to vysvetlím na príklade. Hrali sme Sabotérov, ja som bol trpaslík (nie sabotér) a mal som na ruke slepú uličku – skvelú sabotérsku kartu. Bežne by som túto kartu skryte zahodil a namiesto nej si potiahol novú. Namiesto toho som ju pripojil na dáke úplne irelevantné miesto a zahlásil „aha, takto som vyplytval skvelú sabotérsku kartu – dôkaz, že nie som sabotér“. Čo sa dialo ďalšie hry? Trpaslíci začali sabotérske karty verejne prihadzovať na miesta, kde nijak neškodia.

Problém (pre mňa) nastal, keď som bol sabotérom ja. Mal som zase trpaslícky užitočné karty. No nemohol som ich zahadzovať (a popri tom klamať, že zahadzujem sabotérske karty), lebo sa odo mňa očakávalo, že sabotérsku kartu pripojím na zbytočné miesto. Zrazu môj nápad fungoval proti mne! A tu vzniká ďalšia zaujímavá otázka. Aké herný folklór môžete vytvoriť, aby ste z neho prosperovali viac ako ostatní hráči? Skúste na niečo také prísť pri vašej obľúbenej hre a dajte vedieť :)

(Ne)podráženie spoluhráčov

Posledná vec, o ktorej chcem napísať je (ne)podráženie spoluhráčov. V hrách je často výhodné vytvárať spojenectvá a ešte výhodnejšie spojencov v správnu chvíľu podraziť. Ako súvisí uzatváranie spojenectiev s opakovaným hraním tej istej hry? Najznámejším príkladom na teóriu hier (matematická disciplína) je tzv. väzňova dilema.

Predstavte si, že ste sa dostali do väzenie a plánujete útek. Vás a vašeho kumpána odhalia a ponúknu vám možnosť zvaliť to na toho druhého. On dostane samozrejme tú istú možnosť. Či vás podrazil, alebo nie, to neviete. Riaditeľ väznice vám ale povie, ako to môže dopadnúť. Ak vy poviete, že vás do toho zatiahol on, ale on to nezvalí na vás ste voľný a on dostane 5 rokov naviac (a naopak, ak on podrazí vás, posedíte si vy a on bude slobodný). Ak sa podrazíte navzájom, dostane obaja 3 roky naviac za krivú výpoveď. Ak sa navzájom podržíte a budete zatĺkať, dostanete obaja 6 mesiacov naviac (za nespolupracovanie). Ako sa rozhodnete? Podrazíte? Nepodrazíte? Podrazí on vás? Matematika ponúka jednoduché riešenie tejto hry. Vždy podraziť toho druhého! Prečo? Lebo či už vás on podrazil, alebo nie, podrazenie jeho vám prinesie vždy lepší výsledok ako nepodrazenie (preverte si). On samozrejme bude robiť to isté! Takže sa podrazíte navzájom, čo je dokopy najhorší možný výsledok.

Ako tomu zabrániť? Hru treba opakovať. Potom začnú byť možné nové stratégie. Napríklad, čo tak skúsiť prvý krát toho druhého nepodraziť? Možno skúsi to isté a bude sa vám spolu dariť. A čo keď vás podrazí? Budete ho podrážať potom večne, alebo mu odpustíte? Keď sa nad tým zamyslíte, veľa herných situácií je v podstate väzňova dilema. A preto je zaujímavá otázka, ako správne (ne)podrážať počas (opakovaného) hranie hry. Skúste nad tým porozmýšlať a keď si to premyslíte, napíšte do googlu „tit for tat“ a prečítajte si viac :)

                                             

Toto bol pomerne rozsiahlo podané vysvetlenie, ako opakované hranie hry môže viesť k nepodrážaniu počas hier. Neplatí to ale vždy. Bandita v BANG!u vždy podrazí šerifa, ktorý mu uveril, že je Vice. Sabotér vždy zablokuje tunel, aj keď sa mu podarí presvedčiť ostatných, že je trpaslík. Prečo? Jeho zisk je tak veľký, že mu to proste stojí za to. Preto, keď hrávame s chalanmi Bang! alebo Sabotérov, hocikto môže povedať „Ja som Vice“ alebo „Ja nie som sabotér“ - nemá to zmysel. Každému je totiž jasné, že ich správanie je dané iba tým, čo majú schované na kartičke a žiadna dohoda ich neprinúti to zmeniť. Vedieť, pri ktorých hrách môžete veriť ponukám na spoluprácu a zároveň vedieť, kedy spolupráce podrážať je často kľúčové.

Jeden príklad za všetky : stále rád spomínam na turnaj na českom Gamecone, kde som ako bandita presvedčil šerifa, že ja som jeho Vice (nemal mi veriť), naviedol som ho, aby si zabil skutočného Vice-a a následne ho zabil (podrazil som ho, tak ako som mal) :)

 

Mnohé z toho, čo som písal sa netýka výlučne krátkych hier a sú to veci, ktoré stretávate pri hrách bežne. Krátke hry ale tieto aspekty umocňujú a pre mňa práve to tvorí ich čaro.

O čom si budete môcť prečítať nabudúce? Uvidíte :)
Ak chcete o hrách napísať niečo aj vy, kľudne sa ozvite v komentároch, na FaceBooku, alebo na maily

 

sa3xx

Pred pridaním komentáru sa musíte prihlásiť

Komentáre

Žiadne komentáre