Space Alert

Rok vydania: 2008
Počet hráčov: 1-5
Doba hrania: 30 min
Recenzia na Space Alert na Zatrolených hrách

Vážený pozostalí, zišli sme sa tu, aby sme si pripomenuli neobyčajnú odvahu a hrdinstvo vašich blízkych, ktorí preukázali svojej vlasti veľkú službu...

Presne týmito slovami začína úvod k neobyčajnej kooperatívnej stolovej hre od svetoznámeho autora Vlaáďu Chvátila. Ani nie rok sme mali možnosť brázdiť vesmír v nami postavenej lodičke a hrnúť sa za peniazmi ako pleseň na tvrdý chleba vo veľmi podarenej hre Galaxy Trucker a Vlaáďa prišiel s ďalšou perličkou. Možno už mal plné zuby všetkých tých nami vystavaných nekvalitných lodí, možno na Vlaáďu tlačila Spoločnosť s.r.o. za všetky nezaplatené nepoistené dieliky vesmírnych lodí, alebo jednoducho nám chcel Vlaáďa ukázať, že vesmír už nie je tým nudným prázdnym miestom na kope slonov ako si ho pamätajú starí Gréci. Vlaáďa nám dal do ruky skutočnú, plne funkčnú loď  skoro tak dobrú ako sú tie moje!

space alert

V tejto hre sa stávame členmi posádky prieskumnej lode. Prečo by mali riskovať stratu drahých vesmírnych sond, keď máme lacnú pracovnú silu, že áno? A tak ako to už býva, vyberú pár snaživcov, prípadne odvážlivcov (1-5), a hodia do neznámeho vesmíru. Vy len nakuknete, usmejete sa na okoloidúcich a utekáte domov referovať o všetkých tých zlých strašidlách, čo ste cestou postretli. V reálnom živote je to zlomok času, a pre vesmírnu loď znamená zlomok času 10-30 minút.

To čo robí túto hru tak výnimočnou je použitie ďalšieho prenosového média a tak už pri hre nepoužívate len rôzne kartičky, kocečky a pláničky ale dostanete do rúk aj funglo nové, nepoužívané CD v celkovom množstve dva kusy so zvukovými stopami aj v českej verzií. Práve zvukové stopy vám vysvetľujú pomocou robotického hlasu, čo sa okolo vás deje, kedy hra začína a kedy končí. Čas ohraničený zvukovou stopou je presne časom pre vás vymedzeným, aby ste používali čo najviac dostupných mozgových závitov, ktoré práve nemyslia na jedlo. Podotýkam, že v tejto hre platí ako v žiadnej inej to pravé mušketierske "všetci za jedného, jeden za všetkých" a tak je o zábavu a stres postarané.

Takže naspäť k lodi. Loď pozostáva z troch častí (červená, biela a modrá) a dvoch poschodí, dokopy 6 oddelení. V každom sa dá niečo robiť, či už strieľať, dobíjať štíty, dobíjať generátory, roboty, no je toho hafo. A medzi týmto všetkým sa treba ešte hýbať. Na to všetko slúži váš plánovač akcií a vaše obmedzené množstvo kartičiek, z ktorých každá pozostáva z pohybu a akcie (vyhodnocuje sa vždy iba jedna časť karty).  Nuž máte pred sebou plánovač akcií s obmedzeným množstvom políčok určených na naplánovanie celého letu. (v plnom lete ich je 12) A tak do každého okienka môžete vložiť kartičku kde plánujete buď akciu alebo pohyb. Počas tých pár minút plných stresu a beznádeje musíte naplánovať všetko, čo musíte urobiť pre záchranu misie a úspešný návrat domov. Počas prehrávania budú znieť hlášky ako napríklad "Čas T+3 ohrozenie v modrej zóne" . Takto sa budú objavovať nepriatelia v troch rôznych zónach v časoch 1-8, ktorí budú chcieť jedine a len vidieť tiecť vašu krv. Ako správny obdivovatelia Xeny, hrdinskej bojovnice, kožu len tak ľahko nedáme a roztrielame každého nepriateľa na rešeto, ale čo to? Nedostatok energie. Takže hor sa do nižších podlaží dobíjať energiu a tu hľa pokazený počítač, hrozí že vybuchne celá loď a z nás sa stanú prirodzené satelity neďalekej planéty. A tak nielenže po vás strieľajú nepriateľské vesmírne lode, ale ešte sa vám budú kaziť aj prístroje pochádzajúce z Taiwanu. K tomu sa pridá ešte pár votrelcov voľne behajúcich po palube, ktorých musíte roztrielať bojovými robotmi a zrazu neviete kam skôr skočiť, kde skôr streliť a či vôbec bude čas na ten vytúžený obed.

Po úspešnom naplánovaní však hra nekončí. Práve začína tá najväčšia zábava. Celá hra sa vráti do pôvodnej štartovnej polohy a postupne sa začnú odkrývať vaše príkazy. Až teraz sa naozaj ukáže, že to čo si myslíte, neznamená, že to reálne robíte a až teraz zistíte, že strieľate do červenej zóny naľavo laserom bez energie, zatiaľ čo vám nepriateľ útočí do modrej zóny napravo. A keď už konečne idete hrdinsky strieľať po tom správnom nepriateľovi v tú správnu chvíľu a s  tým správnym laserom, zistíte, že váš kolega tesne pred vami dobil štíty s posledným zbytkom energie, a vy naďalej klikáte naprázdno.

Zhrnuté a podčiarknuté, táto hra privádza ľudí do zúfalstva líznutého hlbokými depresiami, no na druhej strane nesie veľkú dávku zábavy a zážitkov o ktorých budete rozprávať aj o pár rokov v krčme hobitom pri medovine a baliť na ne krásne elfky pri západe slnka. Táto hra ukáže či ste skutočne tou správnou skupinou ľudí, ktorí sa neboja žiadnej výzvy vo svete stolových hier. A keby sa niekomu predsa len zdalo, že Space Alert je stále veľmi jednoduchou hrou, Vlaáďa sa už vyhráža pokračovaním, ktoré má potrápiť aj tých najväčších z najväčších, ktorí vodia votrelca ako súťažiaceho na medzinárodnú výstavu psov.

Do tej doby musíme bojovať proti tomu, čo máme. A keďže máme len 2 CD, kde sa nachádza dokopy 16 zvukových stôp, ale jedno CD je výukové, tak nám reálne zostáva len 8 misií a tak vám na tomto linku ponúkam generátor stôp podporujúci tak anglickú ako aj českú verziu SA.